Publiceringsdatum: 05 mars 2020

Hög patientsäkerhet på Folktandvården

Lyssna

För oss på Folktandvården Stockholm är det viktigaste målet förbättrad tandhälsa hos våra patienter. Därför har vi stort fokus på hälsofrämjande åtgärder och patientsäkerhet. Nu är vår patientsäkerhetsberättelse för 2019 klar och du hittar den här på hemsidan.

Folktandvårdens Stockholms verksamhet präglas av ett hälsofrämjande arbetssätt med tonvikt på att förebygga ohälsa och behålla det friska friskt. I vårt hälsoinriktade arbetssätt ingår samverkan med många andra aktörer inom bland annat kommunerna och sjukvården.

Hälsofrämjande samverkan

Utöver de individuella råd patienterna får vid besök på klinikerna, sprider vi kunskap genom aktiviteter i skolor, på BVC och vid möten med patientföreningar. Under 2019 har vi bland annat samarbetat med stiftelserna ”En frisk generation” och ”Generation Pep”.

Förebyggande insatser för jämlik tandhälsa

För att förbättra tandhälsan hos barn och ungdomar driver vi ett förebyggande kariespreventionsprogram som i första hand riktar sig till småbarn och småbarnsföräldrar samt yngre skolbarn i riskåldrar. Särskilda insatser görs i socioekonomiskt svaga områden, riskområden, för att utjämna olikheterna i tandhälsa som finns mellan olika delar av regionen.

Vi deltar i ett flertal forskningsprojekt som har som mål att förbättra tandhälsan framför allt för barn som bor i socioekonomiskt utsatta områden. Ett exempel är ett praktikbaserat forskningsnätverk där vi utreder vilken av två metoder som är bäst för att behandla djupa kariesangrepp i mjölktänder.

Frisktandvård stimulerar till regelbunden tandvård

För att främja en god tandhälsa för vuxna patienter erbjuder vi sedan 2010 avtal om
Frisktandvård, tandvård till fast pris. Konceptet stimulerar till att fler ska gå
regelbundet till tandvården, och på så sätt bibehålla en god tandhälsa.

Stärkt patientsäkerhet i dialog med patienter och medarbetare

Vårt arbete med att öka patientsäkerheten bygger på ett strukturerat förbättringsarbete med ett stort fokus på att hantera risker och förebygga oönskade händelser. Vi välkomnar synpunkter från patienter och närstående och uppmuntrar medarbetarna att anmäla avvikelser i Region Stockholms gemensamma system för avvikelsehantering. Genom att ta tillvara på den kunskap vi får från avvikelser samt klagomål och synpunkter ökar vi patientsäkerheten och förbättrar kvaliteten på vården.

Ta del av hela patientsäkerhetsberättelsen här: 
Kvalitet och patientsäkerhet