Öppna video-dialog

Senast uppdaterad: 29 januari 2019

Inför ditt besök

Lyssna

Här har vi samlat information som är bra för dig att veta inför ditt besök hos oss på Folktandvården, till exempel hur det fungerar med återbud, SMS-påminnelse och betalning. Se även vår film om hur ett första besök hos oss går till.

När du besöker oss är det viktigt att du kan visa vem du är så ingen annan kan använda ditt namn. I vården är detta särskilt viktigt för att det ska bli rätt i din journal. Se därför till att alltid ta med dig en giltig ID-handling – körkort, pass eller ID-kort – inför ditt besök. Om ett barn utan ID-handling kommer till oss, behöver en medföljande vuxen ha möjlighet att identifiera sig för att kunna lämna information om barnet och dess personuppgifter.

Vid förhinder - kom ihåg att avboka i tid

Om du inte kan komma på avtalad tid är det viktigt att du kontaktar oss direkt, senast 24 timmar före besöket. Då slipper du betala för uteblivet besök eller sent återbud, som kostar 200 kronor för både barn, ungdomar och vuxna.

Har du en internetkod från kallelse, tidlapp eller bokningsbekräftelse kan du avboka din tid direkt på hemsidan. Annars avbokar du genom att ta kontakt direkt med din klinik.

Betalning

På våra kliniker kan du betala med kort eller kontant.

SMS

SMS-kallelse

Vi skickar vanligtvis ut våra kallelser via sms. Genom det sparar vi stora mängder papper och transporter vilket bidrar till ett hållbart samhälle. Stäm av med din klinik att de har rätt mobilnummer till dig, då får du nästa kallelse via sms. Givetvis fortsätter vi skicka brev till dig som fortsatt önskar det.

SMS-påminnelse

Vi skickar gärna en SMS-påminnelse till dig två dagar före ditt bokade besök. Kontrollera att din klinik har ditt aktuella mobilnummer så kommer SMS-påminnelsen automatiskt.

SMS-enkät

Efter ditt besök kan du få ett sms med en enkätundersökning från oss. Enkäten är helt anonym och den handlar om hur du upplevde ditt senaste besök. Vi hoppas att du vill svara och ge oss möjligheten att utvecklas och bli bättre.

Tillgänglighet

Funktionsvariationer

Alla våra kliniker är tillgänglighetsanpassade och det är lätt att ta sig fram med barnvagn, rullator eller rullstol. På vissa kliniker har vi även taklyftar och andra hjälpmedel vid behov.

Undantag

Kliniken i Spånga saknar hiss och ramp.

Allergier

Parfym

Hjälp oss att värna om personer med allergi eller överkänslighet genom att undvika parfym och starka dofter när du besöker oss.

Djur

Vi gillar husdjur, men här får bara ledarhundar och assistanshundar vara då många är allergiska.

Mediciner

Äter du mediciner är det viktigt att du tar med dig en aktuell medicinlista till oss inför ditt besök.

Sjukresor

Om du behöver vård eller behandling kan du bli beviljad att åka sjukresa med egen bil, taxi eller specialfordon, om det finns medicinska skäl. Du som har färdtjänst har alltid rätt till sjukresor med sjukresekort. Prata med oss när du bokar tid så bokar vi sjukresan åt dig.

Tolk

Om du känner dig osäker på svenska språket alternativt har en hörselskada eller talskada, kan vi anlita en auktoriserad tolk åt dig utan kostnad. Hör i så fall av dig till oss, så ordnar vi med det.

Filmen om att besöka oss på Folktandvården Stockholm

Se vår film om hur ett första besök hos oss på Folktandvården Stockholm går till. Du kan också välja att se filmen med syntolkning eller undertext på engelska, arabiska, dari, somaliska eller turkiska.

Så går ett besök till hos Folktandvården Stockholm

Syntolkad version

Här kan du se en syntolkad version av filmen
Så går ett besök till på Folktandvården Stockholm - syntolkning

Undertexter på flera språk

Välj att se filmen med undertext på något av följande språk: engelska, arabiska, dari, somaliska och turkiska.
Så går ett besök till hos Folktandvården Stockholm - undertext