Vid förhinder avboka i tid

Det är hårt tryck att komma till oss på Folktandvården och för att ge fler möjlighet att boka tid behöver du vid förhinder komma ihåg att avboka din tid senast 24 timmar före besöket. Enhetstaxan vid uteblivet besök eller sent återbud är 200 kronor.

200 kronor i avgift vid missad tid

Nu införs en enhetstaxa som gäller för både barn och vuxna på 200 kronor när du uteblir eller lämnar återbud till oss senare än 24 timmar före bokat besök. De nya reglerna avser endast bokningar där det finns en överenskommelse om tid med dig som kund.

– Tidigare debiterades kunden en timkostnad beroende på vilken tid som var avsatt, vilket innebar stora kostnader i vissa fall. Nu förenklar vi reglerna och justerar kostnaden till 200 kronor för alla, både barn och vuxna, säger Irene Smedberg, chef för tandvård- och utvecklingsavdelningen på Folktandvården.

Vi har cirka 1,4 miljoner kunder som kommer till oss varje år och trycket är stort för att få komma till oss. 2017 var det ungefär 70 000 planerade tider som aldrig avbokades, vilket kostar både tid och pengar samt innebär att tandläkarstolar i onödan står tomma.

– Om de kunder som inte dyker upp på sitt bokade besök hörde av sig i tid skulle vi kunna erbjuda tandvård till cirka 40 000 andra kunder som väntar på att få tid, fortsätter Irene.

Avboka senast 24 timmar före besöket

För att slippa betala för uteblivande eller sent återbud ska du höra av dig senast 24 timmar före besöket. Det gör du enklast här eller via 1177 Vårdguidens e-tjänster där du kan välja att avboka eller ändra din tid om det är mer än 24 timmar kvar till besöket. Det går också bra att ringa direkt till kliniken.