I hela landet råder just nu en kraftig brist på tandvårdspersonal inom alla personalkategorier; tandläkare, tandhygienister och tandsköterskor. Folktandvården tvingades i höstas att stänga kliniken i Tensta på grund av akut personalbrist. Medarbetare och kunder flyttade till Rinkeby där problemen med personalförsörjning varit avsevärt mindre, men bristen på tandläkare med lång erfarenhet är ett fortsatt hot. Tandvårdsbehoven i området är stora och medarbetarna möter dagligen krävande behandlingspanoraman.

Därför startar Folktandvården Stockholm nu projektet Rinkebymodellen med ny arbetstidstidsmodell och ökade lönetillägg för tandläkare såväl som ökad tillgänglighet för kunderna.

35-timmarsvecka i Rinkeby

Rinkebymodellen innebär en arbetstidsförkortning där alla medarbetare får möjligheten att gå ned till en arbetsvecka på 35 timmar, med bibehållen heltidslön. Villkoren är att man arbetar till klockan 18 två dagar i veckan alternativt till klockan 18 en dag, till klockan 17 varje fredag och varannan lördag. Att arbeta 35-timmarsvecka är frivilligt och upp till varje medarbetare.

Socioekonomiskt tillägg

Folktandvården Stockholm har sedan länge extra tillägg för samtliga yrkeskategorier på vissa kliniker i socioekonomiskt utsatta områden, bland annat Rinkeby, Inom Rinkebymodellen testas nu ett extra socioekonomiskt tillägg för erfarna tandläkare på 5 000 kronor i månaden för tandläkare med minst fem års erfarenhet och 8 000 kronor i månaden för tandläkare med minst tio års erfarenhet.

”Genom satsningen på medarbetarna i Rinkeby ökar vi möjligheterna till god och säker tandvård i ett område med stora behov. Med fler erfarna tandläkare kan vi både ta hand om personer med stora och komplexa tandvårdsbehov på plats och ge daglig handledning till kollegor med kortare erfarenhet, säger Eva Ljung, vd på Folktandvården Stockholm.”

De medarbetare som väljer att arbeta på lördagar får också helgtillägg, något som gäller på alla Folktandvården Stockholms kliniker i länet.

Pilotprojektet planeras pågå under ett år.

Ökad tillgänglighet för kunder

Folktandvården Rinkeby ökar tillgängligheten, särskilt på de tider då efterfrågan från kunder är som störst. Öppettiderna förlängs till klockan 18 fyra dagar i veckar och kliniken startar med lördagsöppet klockan 9-14. Kliniken, som redan nu har extra stor andel akuttider, börjar även erbjuda drop in-tider för kunder med akuta besvär.