Mat och dryck

Läs om kost som är bra för ditt barns tänder.

Små barn får lättare hål i tänderna än vuxna. Det beror på att nya tänder är extra känsliga. Och nya tänder dyker ständigt upp, fram till 12-13 års ålder.

Småätande och söta drycker ökar risken för hål i tänderna – karies. Tänderna och hela kroppen mår bäst av regelbundna måltider – frukost, lunch, middag och ett par mellanmål.

Låt tänderna vila

Låt inte barnet småäta mellan måltiderna. Tänderna behöver vila ett par timmar efter dryck eller mat. Då hinner saliven göra sitt jobb och neutralisera syrorna i munnen innan det är dags för nästa mål.

Släck törsten med vatten

Vänj ditt barn vid att släcka törsten med vatten. Söt dryck, juice eller mjölk ökar risken för hål i tänderna. Det gäller särskilt under natten, eftersom salivproduktionen är lägre när vi sover.

Om du ammar, tänk på att amning, speciellt på natten, ökar risken för hål för barn som fått tänder. Då är det extra viktigt att borsta noga.

Undvik sött och klibbigt

Saft, läsk, kakor, chips, majskrokar, söta kex, honung och godis till vardags är inte bra för tänderna. Att äta russin eller annan torkad frukt, kex, chips och sockrade frukostflingor eller att ofta dricka söt saft, juice och chokladdryck ökar risken för hål i tänderna.

Ge gärna ditt barn frukt som mellanmål eller avslutning på måltiden, det stillar suget efter något sött. Hårt grovt bröd är bättre för tänderna än mjukt vitt bröd.

Godis en gång i veckan

Bäst är förstås att aldrig vänja barnet vid godis och sötsaker. Men det är inte lätt. Om barnet får godis eller andra sötsaker bara en gång i veckan så gör det ingen skada i munnen. Tänderna mår bäst om ditt barn äter upp allt godis på en gång. Det finns också sockerfria tuggummin och tabletter.